Paul ter Heyne's Blog

Ter leering ende vermaeck

Artikel over reclame in het Parool

Interview RD

[Top]

Interview Adformatie

[Top]

Binnenkort verschijnt een nieuw non-fictieboek

Genoeg van reclame

Over de ondermijnende invloed van marketing en reclame en wat we eraan kunnen doen

We worden overstelpt met reclame van ondernemingen die niet alleen op ons geld uit zijn, maar ook op onze intiemste voorkeuren. Dat moet stoppen, genoeg is genoeg.

Dit boek geeft een confronterend beeld van de invloed van reclame op ons leven. Nog nooit deed een auteur zo’n uitgebreid onderzoek naar alles wat er mis is in de reclamewereld. Lees hoe bedrijven miljarden uitgeven om met behulp van technologische en psychologische trucs alles te weten te komen over onze identiteit, onze verlangens, behoeften en voorkeuren, en hoe ze deze schaamteloos beïnvloeden.

Aan de hand van nuchtere feiten en anekdotes, met humor en gedrevenheid beschrijft Paul ter Heyne waarom het hoog tijd is dat reclame aan banden wordt gelegd. Want marketing en reclame zijn niet alleen irritant en schadelijk voor onze cultuur en gezondheid, ze jagen bovendien onze consumptie op in een tijd waarin we verspilling en klimaatschade moeten beperken.

Wie dit leest, zal voorgoed met andere ogen naar reclame kijken.

Paul ter Heyne studeerde economische wetenschappen en filosofie en begon zijn carrière in de reclame. Tot hij op een dag besloot dat hij het spel niet meer wilde meespelen. Sindsdien verzet hij zich als publicist tegen de ongebreidelde invloed van reclame op ons leven.

Genoeg van reclame – omslag V6

[Top]

Roman ‘Zout’ nu ook verkrijgbaar in gesproken versie

De gesproken boeken op cd-rom die voor Bibliotheekservice Passend Lezen worden geproduceerd, zijn gemaakt volgens de Daisy-standaard Digital Accessible Information System). Deze internationale standaard maakt het mogelijk om gesproken tekst op een gestructureerde manier te produceren en te beluisteren. Erg gebruiksvriendelijk voor de doelgroep: mensen met een visuele of andere leeshandicap.

Gebruikers van deze gesproken boeken hebben meestal een Daisyspeler waarmee ze de boeken kunnen beluisteren. U kunt een Daisy-boek echter ook op uw computer beluisteren door de gratis software daisyspeler AMIS te downloaden van de website van Dedicon www.dedicon.nl

lk wens u veel genoegen met het beluisteren van het boek.

 

 

[Top]

Zout

Vanaf zaterdag 17.03.2018 is mijnboek verkrijgbaar in boekhandels en websites als Bol.com, Bruna, Amazon, Libris, enzovoort.

Niet alle boekhandels hebben het boek ingekocht, maar ze kunnen het in ieder geval voor je bestellen. Dus mocht je de komende tijd in de buurt van een boekhandel zijn, ga dan even naar binnen en vraag naar mijn boek. ‘Dat boek van Paul ter Heyne, waarover ik zulke goede dingen heb gehoord’. Op die manier zet je ze aan tot het inkopen ervan. En als het er niet is, zet je een gezicht op van… wat vreemd! Hoe meer er gezeurd wordt, hoe beter het is. Het ingang zetten van de verkoop is bij een debuut (en een onbekende auteur) in het begin altijd moeilijk, maar ondertussen heel belangrijk.

De gegevens op de boekensites zullen een dezer dagen worden bijgewerkt.

Flaptekst:

Een Pools-Nederlandse deejay leidt een succesvol, maar oppervlakkig en losbandig leven rond coke, Hummers en hoeren. Hij waant zich God en kan de hele wereld aan. Totdat hij met zo’n vijftig andere toeristen gevangen komt te zitten in een zoutmijn nabij Krakau. Daar belandt hij in een rechteloze omgeving, waarin hij wordt vernederd en mishandeld. Het tekort aan eerste levensbehoeften en een overmaat aan tijd, dwingen hem tot het stellen van existentiële vragen. Dan maakt hij kennis met een oude Duitse arts die hem uit zijn nachtmerrie probeert te leiden. Zout beschrijft hoe mensen kunnen ontaarden wanneer ze lange tijd gedwongen zijn met elkaar samen te leven onder schaarse materiël omstandigheden en bij gebrek aan een instantie met openbaar gezag. Het boekspeelt zich af op twee niveaus en is zowel een sociaal-psychologische roman, als een sociaal-politieke roman met als thema ‘beschaving’ aan de hand van de centrale metafoor ‘zout’.

Recensie NBD Biblion
Spannende thriller met een pleidooi voor humaniteit. Een groep toeristen komt na een explosie vast te zitten in een Poolse zoutmijn, 150 meter diep. Een van hen is de aan coke verslaafde dj The Key, die zich God waant en overal “schijt aan heeft’. Na de eerste paniek denkt iedereen dat er snel redding zal komen, maar die hoop blijkt ijdel. Op een geloofwaardige manier laat de auteur zien dat een minderheid van egoïstische mannen (de crimineel Snaut en een paar verlopen militairen) de macht naar zich toe trekt en de anderen gaat terroriseren. Het eerste mikpunt van hun vernederingen is The Key, die in deze rechteloze jungle geen verweer heeft. Als er een tekort ontstaat aan voedsel en water beginnen Snaut en de zijnen mensen te liquideren. Slechts één man heeft het karakter dat is opgewassen tegen de beestachtige potentaten: de ongeneeslijk zieke Kraut, een Duitse arts van Joodse origine. Waardig en moedig gaat Kraut de strijd aan om de principes van de rechtsstaat in stand te houden. Van hem leert The Key om humaan te zijn in hopeloze situaties. Een thriller die aan het denken zet.

[Top]